Alimentația pe timp de toamnă sau cum pregătim organismul pentru sezonul rece

Știm deja cu toții că o minte sănătoasăîntr-un corp sănătos reprezintă condiția obligatorie pentru o viață armonioasă. Sănătatea minții și a trupului sunt susținute printr-un stil de viață sănătos, cu o alimentație echilibrată (respectând principii corecte precum crononutriția, locavorismul sau combinațiile corecte de alimente), activitate fizică, timp liber petrecut în naturăși cu familia, citit, plimbat – toate astea menite să contrabalanseze ritmul nebun și viața stresantăîn care ne regăsim cu toții în ultima vreme.

În anotimpul rece, când funcțiile vitale și metabolismele încetinesc, fluidele biologice ale corpului stagnează mai mult, rinichii și bila sunt cele mai sensibile organe și de aceea organismele noastre trebuie pregătite încă din timpul toamnei și susținute alimentar pentru a evita luarea în greutate sau eventuale probleme de sănătate.

În anotimpul rece trebuie să intrăm cu o zestre cât mai mare de vitamine, minerale, antioxidanti și alți fitonutrienți,și cât mai puțin intoxicați, pentru a face față alimentelor grele din timpul iernii, precum și frigului și umidității.

Iată câteva sugestii pentru a ieși din anotimpul rece viguros și sănătos:

  •  Respectați-vă atât propriul bioritm, cât și pe cel ce guvernează alimentația (crononutriția). Mai concret, luați trei mese principale: micul dejun (cea mai importantă masă a zilei), ce poate fi consistent, dar nu consumați mai mult de un aliment concentrat la o masă (tot ce nu este fruct sau legumă este aliment concentrat); la interval de circa 4 ore urmează prânzul (ce poate conține proteină animală slabă – carne albă) și seara cina (mai lejeră, poate conține pește).
  •  Profitați cât mai mult de vremea însorită a toamnei, renunțași la stilul de viață sedentar și adoptați forme de activitate fizică moderată, în spații cât mai curate, nepoluate chimic, fizic sau biologic. Mai bine zis, faceți sport în natura (nu pe stradă sau în sală) și mergeți cu bicicletaîn parcuri, nu pe bulevarde.
  •  Pentru a evita manifestările neplăcute ce pot apărea pe timpul iernii, nu ezitați nicio clipă să văînfruptați din bogățiile de legume și fructe pe care vi le pune toamna la dispoziție, pe care le găsiți descrise mai jos, cu calitățile lor nemaipomenite.

Legumele vedete ale toamnei și calitățile lor:

Dovleacul este, din punctul meu de vedere, cea mai „strălucitoare” dintre vedetele toamnei. Galbenul-portocaliu aprins ascunde beta-caroten, cu efecte anti-inflamatoare. Conține magneziu, fier, potasiu, calciu, siliciu, fosfor, vitamine, carotenoizi, acizi, zaharuri, lecitină.

Sfecla, cea cu puține calorii. O salată de sfeclă roșie vă va aduce mereu o cantitate mare de vitamina B9 (acid folic), esențială pentru dezvoltarea celulelor în timpul sarcinii. Reprezintă o sursă excelentă de vitamina B, vitamina C, magneziu, fier, cupru, mangan, potasiu și fibre. Consumul acestei legume în sine, dar și sucul de sfeclă scad tensiunea arterială, protejeaza inimași ficatul și au un puternic efect detoxifiant, energizant și anti-inflamator.

 Păstârnacul are un conținut superior de potasiu și vitamina B9, substanțe care mențin o inimă sănătoasăși scad șansele apariției cancerului în organism. Păstârnacul conține multe fibre esențiale pentru sănătatea sistemului tău digestiv și poate fi folosit în supele sau ciorbele tale de toamnă.

Prazul are multiple efecte benefice: scade colesterolul nociv, crește nivelul celui bun, previne cancerul și stabilizează nivelul de zahăr din sânge.

Varza albă, banală dar idealăîn dietași în curele de detoxifiere, constituie baza salatelor în timpul perioadei de toamnă. E bogatăîn vitaminele A și C, bogatăîn glucozinol, o substanță care luptăîmpotriva cancerului și dă acestor legume aroma lor specifică.

Ridichea albăși neagră precum șițelina sunt extrem de benefice pentru buna funcționare a ficatului, uzina de detoxifiere principală a organismului.

 

Să nu uităm și fructele:

Perele dulci, aromate și zemoase, conțin fibre, vitamine, minerale și antioxidanti care protejează organismul. Perele susțin buna activitate a inimii, sunt laxative, nutritive, detoxificante și echilibrează nivelul colesterolului.

Merele, fructe specifice toamnei, dar și unele dintre cele mai gustoase și benefice pentru organism. Conțin multe vitamine, în special vitamina C, inclusiv antioxidanti puternici care contribuie la scăderea colesterolului rău și la stimularea celui bun. De asemenea, merele previn formarea pietrelor la rinichi, pot reduce riscul apariției astmului și a diabetului de tip 2. Avândcalorii puține, merele sunt prietenoase și cu silueta ta.

Strugurii sunt o adevarată comoară a naturii. Ei conțin vitamine cu efect antioxidant, care întăresc sistemul imunitar: vitaminele C, K, B1, B2 sau B6. Tot strugurii te ajută să elimini oboseala acumulatăîn timpul zilei, să previi bolile de inimăși să-ți îmbunătățești activitatea renală.

Gutuia, în afară de a fi un fruct anti-raceală, ea este benefică digestiei prin conținutul ridicat de fibre. Gutuile ajută la scăderea în greutate și la menținerea unui organism sănătos.

Nucile sunt una dintre cele mai bune surse de proteine vegetale. Sunt bogate în fibre și antioxidanți (seleniumul, vitamina E). Sunt bogate în grăsimi monosaturate, polisaturate și acizi grași (precum faimosul omega 3) care scad colesterolul și îți protejează inima.

Suplimentați de asemenea meniul cu grăsimi din nuci și semințe (bogate în seleniu, vitamina E, acizi grași nesaturași),  cu leguminoase (năut, linte, fasolealbă),  proteină animalăde calitate (pui de curte, peștegras, sălbatic), cereale integrale (ovăz, grâu dur, mei, quinoa, hrișcă, mălai măcinat la moara cu pietre).

 

 

Alexandra Alexandru